F5J Competitie
Close all | Open all
F5J Agenda 2017

FAI 2017 kalender

F5J Resultaten

F5J Belgium

F5J Foto

F5 Belgium

 

F5J Rules

F5J history and rules

Since the beginning of electric model flight, there have always been duration/thermal contests. Most of these were of the LMR (Limited Motor Run) type. With the arrival of better motors, controllers and batteries, these no longer presented a real challenge. Around 2008 a category using F3J-like models got rather popular in Eastern Europe. In the US, the "Ales" (altitude limited electric sailplane) format emerged. On RCGroups people started talking about an FAI category, a kind of electric F3J. George Shering then developed a  "provisonal" set of FAI rules. I have to say I think what he came up with is very well thought out. OK, an electronic device is necessary , but these can usually be provided by the organizers for those not willing or able to buy one of the many approved ones. Other than that, ANY electric glider can be used to participate and even has a chance to win. This seemed important to most people wanting to fly in this new category. High power fans already had F5B...

The rules then. There is a 10 minute window for a flight. Within that window you are allowed 1 continuous motor run that must not be longer than 30 seconds (the electronic device will cut the power at 30 seconds if the pilot has not already done so). The maximum altitude the model reaches, during the period from launch until 10 seconds after switching of the motor, will automatically be recorded by said electronic device and used for scoring. The landing must not be outside of the 10 minute window (or it will not be scored, overflying more than 1 minute results in a zero score for that flight), and will score 50 points if within one meter of the designed landing spot, 45 within 2m and so on.Flight time will be recorded from launch (when model leaves hand of starter, but not before the start of the 10 minute window) to landing (when model touches the ground or any other object or at the end of the 10 minute window), each second yielding one point (600 max in theory). The altitude recorded is used to determine the "height penalty" : Half a point per meter is taken from the score for each meter up to 200m, 3 points per meter are subtracted for each meter above 200m. A perfect flight from a 200 m starting height would thus yield 600+50-(.5*200)= 550 points. If you go for 100m starting height, you could get 600 points.A 300 m starting height would only score 600+50- (.5*200+3*100) = 250 It sounds more difficult than it is really. In Belgium we decided to count on fair play and have the pilot's helper record flying time, landing score and starting altitude.He only has to start the clock at launch(not before the starting signal) and stop it at landing (touches the ground or any other object, or at the end signal), then measure the distance of the nose of the model to the landing spot and read out the starting height. Meanwhile, our first contest took place and went very well with 17 pilots attending using various electric sailplanes ...

F5J: elektrozweven, eenvoudig uitdagend.

De opzet van F5J is eenvoudig. Iedereen krijgt 10 minuten de tijd om met zijn elektrozwever op de motor te starten, zo lang mogelijk te vliegen, en zijn vlucht af te ronden met een doellanding. De uitdaging zit in de puntentelling. Punten vallen te verdienen met de tijd dat je vliegt en de doellanding; puntenaftrek is er voor de starthoogte, ofwel hoe hoog je bij aanvang van de vlucht op de motor gestegen bent. 
Dus….zo laag mogelijk starten, zo lang mogelijk vliegen, zo netjes mogelijk landen. Eenvoudiger kan het bijna niet.

Het is daardoor vooral een vliegers-klasse; het reglement laat je erg vrij in de keuze van het model en de motorisering. Met zeer beperkte middelen en ervaring kun je meedoen en een geweldige dag hebben. Er komen geen extreme krachten op je vliegtuig, er is geen extreme startprocedure en ook het gebruik van dure, geavanceerde vliegtuigen en onderdelen zal je waarschijnlijk minder opleveren dan goed thermiek leren vliegen en oefenen op de doellanding. 
In principe is iedere elektrozwever tot 4 meter spanwijdte geschikt; het belangrijkste is dat je er thermiek mee kunt benutten en er redelijk nauwkeurig mee kunt landen. Dat kan bijvoorbeeld een schuimpje zijn zoals een Multiplex Easyglider, een gemotoriseerde F3J-zwever, een eigenbouw Climaxx of een speciaal voor F5J ontworpen model. 

Hierdoor trekt F5J naast ervaren rotten veel beginnende wedstrijdvliegers aan, en mensen die het leuk vinden om in een ontspannen maar wel serieuze sfeer hun techniek te verbeteren zonder daar enorme investeringen voor te hoeven doen.. Verwacht echter niet dat iedereen met ieder vliegtuig kan winnen; er komt veel training en voorbereiding bij kijken om hoog te scoren. 

Hoe werkt de puntentelling dan precies?
De opzet is dus simpel. Met een elektrozwever binnen een werktijd van precies 10 minuten zoveel mogelijk punten verzamelen. Daarbij zijn 3 dingen belangrijk: (1) je vliegtijd, (2) de doellanding en (3) je starthoogte.
Je vliegtijd en landing worden door een waarnemer vastgelegd. Dit is meestal een collega-vlieger die op dat moment zelf niet hoeft te vliegen. Je starthoogte wordt achteraf uitgelezen van een logger die je eventueel van de organisatie in bruikleen kunt krijgen voor je vlucht.

1. Vliegtijd. Voor iedere volle seconde dat het model vliegt krijg je 1 punt. Aangezien de werktijd 10 minuten is kun je hier dus maximaal 600 punten mee verdienen. Vlieg je langer dan 10 minuten dan krijg je niet méér punten, na het einde van de werktijd stopt het. En vlieg je langer dan 11 minuten dan raak je zelfs al je punten kwijt.
2. Doellanding. Aan het eind van de vlucht moet een doellanding worden gemaakt. Hiervoor krijg je voor de vlucht een landingspunt aangewezen. Je kunt daarmee een landingsbonus verdienen, maar enkel als je landt vóór het verstrijken van de werktijd. Landt je dus ná die 10 minuten dan krijg je geen landingspunten meer. Landt je binnen een meter van de stip dan krijg je 50 punten; op 1 tot 2 meter 45 punten en zo door. Voor een afstand van 9 tot 10 meter krijg je 5 punten, verder weg levert geen punten meer op.
3. Starthoogte. De starthoogte is de maximale hoogte die je hebt bereikt tussen het begin van de vlucht, en 10 seconden nadat de motor is gestopt. Je kunt en mag de motor één keer, maximaal 30 seconden gebruiken. Ieder toestel heeft een regelementaire logger aan boord die je bereikte hoogte vastlegt en de motorloop timed. Na 30 seconden motorloop is het niet meer mogelijk de motor te starten. Je mag zelf beslissen hoe hoog je op de motor stijgt. Maar stijgen op de motor kost je punten! De puntenaftrek is tot aan de 200 meter 0,5 punt per meter, boven de 200 meter is het 3 punten per meter. Een starthoogte van 120 meter levert dus 0,5*120=60 punten aftrek op; stijg je tot 260 meter dan is dat 200*0,5 + 60*3 = 280 punten aftrek.

En dat is dus de grap; bij F5J gaat het om thermiek vinden, die netjes gebruiken en nauwkeurig landen. Lang boven blijven op zich is niet voldoende, je zult ook zo laag mogelijk moeten starten. Vandaar dat het weinig of helemaal niet zinvol is een hele dure, sterke motor te monteren; je hebt immers 30 seconden de tijd om naar je starthoogte te klimmen. Met een hele sterke motor zou je dat in 2 seconden kunnen doen maar dat levert geen extra vliegtijd op en dus ook geen extra punten. Heel hoog starten levert juist heel veel strafpunten op dus ook dat is niet zinnig.
We zijn al wat wedstrijden verder en het blijkt duidelijk dat je bij F5J onder de juiste omstandigheden (lees: als er voldoende thermiek te vinden is) met hele gewone zwevers en niet te dure componenten hele hoge ogen kunt gooien, mits je goed kunt vliegen. 

Hoe ziet een wedstrijddag er uit?
Er wordt bij F5J gewerkt met groepen en rondes. Een groep bestaat uit maximaal 10 vliegers die tegelijk starten. De deelnemers die op dat moment niet vliegen worden ingezet als tijdwaarnemer. Als alle groepen een keer gevlogen hebben is dat één ronde. Per ronde worden de groepen anders ingedeeld. Iedereen vliegt dus tegen iedereen.
Tijdens een wedstrijddag zijn er minimaal 4 rondes, iedereen maakt dus minimaal 4 vluchten. Nu kan het zijn dat de eerste groep in een ronde toevallig veel thermiek treft en iedereen bijna 10 minuten vliegt; een volgende groep heeft misschien helemaal geen thermiek en iedereen staat met 5 minuten weer aan de grond. Dat levert dus nogal vertekende scores op. De uitslagen worden daarom per groep gecorrigeerd.
Degene met het hoogste aantal punten in een groep krijgt 1000 punten; de rest van de groep krijgt daar een percentage van, op basis van hun punten ten opzichte van de winnaar in de groep.
Voorbeeld: deelnemer A heeft met 600 punten de hoogste score in zijn groep. Deelnemer B is tweede met 480 punten. Dit wordt gecorrigeerd tot 1000 punten voor deelnemer A; deelnemer B scoort (480/600) *1000= 800 punten.

Aan het eind van de dag worden je punten van alle rondes bij elkaar opgeteld en zo ontstaat de eindklassering.


 

 

 

 

F5J Links.
Nuttige links:
 
F5J Nederland
 
• 2009  • TLW BW  • The Little Wings vzw •