BK 117 Scale

Bouwer en eigenaar: Bogaert Willy

     
Scale 1:6.3 BK 117   Original MBB/Kawasaki BK 117
 
 

 

 
 
Bogaert Willy en Guy Vanderschelden    
 
Video testvlucht    
Link BK 117 Vario    
Gegevens Scale
Rotor diam: 1600 mm
Lengte: 1520 mm
Hoogte: 520 mm
Breedte: 250 mm
Gewicht: 8,1 kg
Motor: HP 370/40
Bat, Lipo: 10 x 5000 mAh
Regelaar: future 40.160H
Gyro: GY 401
Autonomie: onge 8 min
 
     

Aankoop.

Veel intresse had ik in het model van een BK 117. In 2002 besloot ik een modelhelikopter BK 117 aan te schaffen, het groot model van Vario via Guy Vanderschelden.
Deze romp was in polyester met de nodige toehoren, plexi ramen, scharnieren, ets.

Mecaniek:

Voor de mechaniek verkoos ik een 2°hands mechaniek aan te schaffen van Vario, een Silence met zijwanden in carbon, benzine motor, 3punts tuimelschijf besturing en een 2-blad kop.

Bouw:

Aan de bouw van de romp was heel wat slijp en schuurwerk te doen. Ik verkoos om de staart aan de romp te vijzen evenals de stabilo aan de staart te vijzen.
De raam openingen dienden voorzien te zijn van een voldoende aanslag voor de bevestiging van de ruiten die zou gebeuren met kleine vijsjes.

staart bevestiging sluiting motorkap stabilo bevestiging motorkap verluchtingsrooster

Verluchtingsroosters, luchtingangen, kapsluitingen en andere kleine onderdelen maakte ik zelf. Voor de rivetten maakte ik gedeeltelijk gebruik van de Varia rivetten in pvc door een gaatjes te boren en de rivetten er in te versmelten, hier moest ik op sommige plaatsen langs de binnenzijde versterkingen aanbrengen met epoxy. Het overgrote gedeelte heb ik gemaakt met houtlijmdruppels.
Om de mechaniek in te bouwen moest ik de romp aan passen en besloot ik om een 4 bladkop te monteren met een lange as.

Door omstandigheden kon ik deze bouw met de huidige combinatie niet meer verder maken omdat ik zou moeten overschakelen naar een electro versie (lees 2003)

In 2004 besloot ik de naftmechaniek te veranderen naar een electro versie. Toen waren de eerste lipo's al op de markt en zag ik het wel zitten om over te schakelen naar electro.
Met de gewichtsbesparingen en capaciteit van de nieuwe lipobatterijen zou het wel mogelijk zijn om mijn heli te laten vliegen.
Welke motor en batterijen moest ik nemen? Hiermee had ik geen ervaring. Een lid die in deze materie ervaring had berekende voor mijn heli welke motor, batterijen en regelaar ik moest nemen.

vario mechaniek Lehner motor met reductie overbrenging met tandwielen

Dit was zijn combinatie: Lehner 2250/57 motor met reductie, MGM 100 amp regelaar, 2 x10 lipo's 3200mAh. Voor deze combinatie moest ik de mechaniek en body aanpassen. De motor moest zo ver mogelijk naar voor geplaatst worden om de balans te bekomen, dit gebeurde door overbrenging met tandwielen.
Na de montage in de romp en een eerste motortest bleek de MGM regelaar het te begeven (mijn fout). Een andere regelaar bleek niet goed te zijn omdat deze de frequentie (24 khz) van de motor niet aankon.
Uiteindelijk heb ik in overleg met Guy een Schulze future 40.160H amp regelaar aangeschaft die met schakelaars af te regelen was.
Deze combinatie werd uitgetest waarbij bleek dat deze te veel lawaai maakte door de tandwielen en de reductie op de motor, bovendien had de motor teveel amperage nodig.
Conclusie: motor met overbrenging niet geschikt voor mijn heli.
In overleg met Guy heb ik besloten om een HP 370/40 helimotor aan te schaffen met een riemoverbrenging. Samen hebben we berekend welke tandwielen en riemen ik nodig had om het juiste toerental te bekomen. Bij deze combinatie heb ik de mecaniek terug moeten aanpassen.

HP 370/40 motor vernieuwde en versterkte mechaniek riemoverbrenging

Bij een eerste motortest met deze combinatie bleek alles goed te komen, bijna geen lawaai met het gepaste toerental van de rotor. Het verbruik zou in de reden zijn, maar voor het juiste resultaat moest dit gebeuren met de bladen erop.

Eerste testvlucht: 

Na de volledige montage van de helikopter kon in 2007 de eerste testvlucht gedaan worden. De afwerking zoals ruiten, deuren, het schilderen, details enz. waren voor later voorzien. Omdat ik te weinig ervaring had voor het besturen van een 4 blad helikopter had ik dit aan Guy Vanderschelden gevraagd. Guy een vriend en clubgenoot had genoeg ervaring op dit vlak en ook hij zelf was nieuwsgierig hoe die heli zich ging gedragen en wat het resultaat ging zijn.
Op een rustige zaterdag gingen wij naar ons terrein, monteerden de heli, Guy nog een beetje de besturingen en de gyro afstellen en het lang verwachte ogenblik was aangebroken. Alles focussen waren gericht op de heli en de spanning was te snijden, wachtende tot de motor aanging. Stillaan kwam de motor op toerental en jawel, de heli kwam in beweging. Gas terug naar af en wat meer pitch bijstellen op de zender.
Jawel, deze maal ging mijn heli van de grond tot het hoveren, stilaan draaien en een beetje rondvliegen, onverwacht stabiel, alles verliep vlot. Heli terug op de grond voor controle, motor amper 35 ampere getrokken. Heli terug de lucht in en rondjes vliegen, volle gas geven, draaien, enz. en terug landen.

 

Wij (Guy en ik) waren heel opgelucht en zeel tevreden na de eerste testvlucht. Wij waren echt verbaast over de stabiliteit en vliegeigenschappen van de heli,geen trillingen te merken rekening houdende dat dit een 4 bladskop is met een gewone gyro. Uiteraard speelt hier de grote vliegervaring van Guy wel een rol.

Afwerking

Voor de kleurenafwerking was ik op zoek gegaan op internet om de verschillende versie's te verzamelen, geen enkele stond me echt aan. Aan Guy een paar voorbeelden laten zien, maar was ook niet overtuigd van de versie's ik voor ogen had. Op een zeker ogenblik vond ik een foto van de onderzijde van een staart, dit leek mewel iets speciaals te zijn en stond me wel aan. Met deze ene foto ging ik verder op zoek. Na lang zoeken kon ik nog verschillend foto's vinden en achterhalen dat het om versie ging dat in Amerika vliegt, namelijk in Louisville in de staat Louisiana onder het nummer N 177 KY . Deze helikopter was in dienst van Statcare, een vereniging van verschillende hostpilalen en klinieken.
Dit kleurenschema stond me wel aan en liet het zien aan Guy die ook verrast was van dit mooie kleurenschema. Van de weinige foto' die ik vond (zie foto) moest ik het zien te redden. De details vergroten en aan aanbrengen op de heli was niet zo vanzelfssprekend, alleen al het logo van STATCARE was een senicure.

Het schilderen:

Voor het schilderen ging ik bij een vriend garagist die me raad gaf om alle onderdelen licht af te schuren, daarna een grond- of hechtingslaag er op te zetten. Vervolgens kon ik de verschillende kleuren spuiten, de belettering erop plaatsen en tenslotte een afwerkings venis erop. Ik verkoos onmiddelijk om met zijn autoverf op waterbasis te werken. Hij wou me ook de juiste kleuren maken en zo was ik ook zeker dat alle verf opeen pastte, hetgeen in het verleden nog al eens misliep door verschillende merken te mengen.
Dit was de volgorde van de werken:

Het resultaat na het schilderen.

         
De montage gebeurde zonder de belettering en de afwerkingslaag aan te brengen, dit zou in een later stadium gebeuren. Mijn helikopter werd nog vlug vliegklaar gemaakt om op de airshow 2008 van RBW in Willebroek te vliegen. Zaterdag voordien werd hij getest door Guy om op zondag zijn eerste show te vliegen
  het resultaat na de montage

 

Hier enkele foto's van op de airshow waarbij mijn heli gevlogen werd door Guy.
Modelairshow RBW te Willebroek 2008

een week later op de Scale wedstrijd te Nivelles

pilot: Guy Vanderschelden      

Belettering:

De belettering en decals met de hand maken of laten maken zag ik echt niet zitten. Bepaalde tekeningen zoals het logo "STATCARE" en de ballon maken leken niet zo simpel. Op zoektocht via internet kwam ik terecht bij een kleine snijplotter die ook nog decals kon uitsnijden en die betaalbaar was. Deze snijplotter heb ik mij dan ook aangeschaft tesamen met zelfklevende vinylsnijfolie, decalbladen enz.
Vooreerst moest ik de juiste tekst,tekeningen en logo's zien te vinden die ook nog van kwaliteit en afmetingen goed waren. Na enig speurwerk via internet (weeral) kon ik dit het nodige vinden.
Het maken van de beletter "CARE" was niet zo simpel omdat het 2 verschillende kleuren is hetgeen ik uiteindelijk in 2 lagen gedaan heb. De decals kon ik maken met het bijhorende programma van de snijplotter.l

 

decal decal belettering belettering belettering+decal
         

Voor de montage werd de mechaniek aangepast met een 4 punt tuimelschijfaansturing en het hoofdrotor binnentandwiel vervangen.

Resultaat na montage van alle onderdelen

 
     
Testvlucht BK 117  
 
   
Crash in Marche en Famenne voor de crash: reden onbekend  

Show Marche en Famenne: Vario Heli team
Pilot: Guy Vanderschelden

 

 

BK 117 in herstelling:
wordt vervolgd